Een Goed Idee. Over Popla en een slagzin.

Een vrijdagmiddag, ergens in de jaren 80. Mijn oma was in alle staten.


De nieuwe Popla-reclame was net op televisie. En ik was even op de thee. Mijn oma was ondernemend, modern, hoogopgeleid, gescheiden. Haar tijd vooruit zullen we maar zeggen. En ze had een galerie waar ze haar keramiek verkocht. Ze was creatief. En ze was nu dus verontwaardigd. “Koning, Keizer, Admiraal. Popla kennen ze allemaal. Dat is mijn slagzin! Ze hebben mijn slagzin gekozen en ik heb niks gehoord. Niks!”

Ik was wel een beetje onder de indruk, want ik vond de Popla-spot wel lollig. Mijn oma beweerde bij hoog en bij laag dat zij de slagzin had verzonnen. En ik geloofde haar, natuurlijk. Ze is zo’n beetje de rest van haar tijd daarna bezig geweest de credits of ‘een leven lang pleepapier’ te ontvangen voor deze succesvolle reclamecampagne. Het mocht niet baten. Het ging haar meer om het idee, denk ik.

Het is mij altijd bijgebleven. En ik rolde later zelf de 'creatieve' sector in. Waar opdrachtgevers eigenlijk maar 1 ding vragen: een goed idee. Een oplossing. Een briljant inzicht. Een nieuwe weg. Een succesvolle campagne.

Een goed idee begint altijd met een ‘raak’ inzicht. Over de te creëren meerwaarde van het product of de dienst. De behoefte en de wens die vervuld zullen worden. En hoe je dat verwerkt in een concept dat logisch gekoppeld kan worden aan het merk en de merkwaarden. En dan moet de uitvoering ook nog goed zijn. Wat zeg ik: executie is alles. Maar als het idee goed is, komt de rest (zij het met liefde, aandacht, precisie en hard werken) meestal ook wel goed. 




In het geval van deze reclame van Popla: good job. Zeker in die tijd. Inzicht: iedereen gebruikt wc-papier. Ook de Koning, of in dit geval de Keizer. Meteen een taboe aangepakt. En het gaat helemaal niet over de eigenschappen van het product zelf. Iedereen kent Popla. Dus jij ook. Met een lekker slagzinnetje op de wijs van 'Hoedje-van-Papier', om het af te maken. Het is nu zwaar gedateerd. Toen heel succesvol, vermoed ik. 

Goede Ideeën. We willen ze allemaal. Snel, impactvol en makkelijk uit te voeren. Tegen lage kosten. Zoals de prijsvraag waar mijn oma op inschreef. We hebben ze allemaal, goede ideeën. Echt waar. Maar, wanneer is een idee echt goed en hoe pak je daarop door? 

3 stappen naar een goed idee:


1.     Een ‘scherp’ en raak inzicht. 

2.     Merkverbinding. 

3.     Dé oneliner die alles samenvat.


En of mijn oma die slagzin nou wel of niet echt verzonnen had. Het gegeven blijft: iedereen kan een goed idee bedenken en met de juiste hulp tot een succesvolle campagne maken. 





13 keer bekeken
Contact?
Bel of mail me!

​​

Tel: +31 6 191 623 99​

s.witkamp@gmail.com